Banner created with MyBannerMaker.com

Monday, May 31, 2010

Pengajaran dari kisah Nabi Yusuf

Dalam mimpi Raja,Nabi Yusof telah mentakwilkan mimpi raja.Surah Yusof ayat 47-49

1.Tujuh tahun adalah musim subur (economic booming)
2.Tujuh tahun kemarau (economic recession)
3.Tujuh tahun musim subur kembali (economic recovery)

Disana Nabi Yusof mengingatkan Raja (waktu subur) supaya menyimpan separuh dari hasil tadi untuk menghadapi musim kemarau.Kita lihat jika tidak ada ‘simpanan’ pasti objektif yang ketiga tidak akan tercapai.Ayat-ayat diatas Allah mengajar kita cara-cara mentadbir negara khusus dalam pengurusan ekonomi negara.
.Dalam dialog Nabi Yusof ada disebut ‘sedikit untuk kamu makan’ Dalam keadaan ekonomi sedang rancak berkembang pemerintah harus mengambil beberapa langkah mengekang infilasi.
Kemudian Nabi Yusof berkata lagi “ila qalilan mimma tuhsinun” kecuali sedikit yang kamu simpan. Dalam system ekonomi moden,setiap negara harus mempunyai ‘foreign reserve’untuk membayar export.(Maaf saya bukan seorang economist –jika tersilap mohon diperbetulkan.)Banyak lagi kalau mahu dibongkar dalam masalah penanaman,penyimpanan (storage & packaging) import –export yang tersirat dalam cerita ini .
Ini dapat kita lihat bila seluruh dunia ketika itu mengalami kemarau,penduduk negeri disekitarnya datang keMesir untuk membeli makanan.Ini Allah nukilkan dalam surah yang sama ayat 58-62. Disitu 10 orang abang Nabi Yusof dari Palestin yang menjalankan ‘barter trade’dengan Nabi Yusof (menteri kewangan Mesir)

Kemudian kita lihat,bagaimana Nabi Yusof dan pemerintahnya mampu ‘memastikan tuaian tadi dapat disimpan selama tujuh tahun + 1 tahun untuk menuai benih tanpa sebarang kerosakan'.Saya kira hingga hari ini belum ada teknoloji dicipta untuk menyimpan makanan dalam satu kawasan yang besar (warehouse)untuk satu jangka masa yang lama.Kita juga mesti ingat disamping cuaca,faktor serangga ,binatang kecil saperti tikus,ular yang juga boleh merosakan simpanan tersebut.Cuba kita bayangkan dan fikirkan bagaimanakah teknoloji yang dicipta oleh pemerintah Mesir ketika itu.?

Komen ini diambil dari: darulnuman.com

Sama-samalah kita mengambil iktibar dari kisah Nabi Yusuf ini. Di dalam ekonomi moden, kita boleh gunakan untuk pelaburan saham amanah...dimana keuntungan tidak akan datang dengan sekelip mata (bukan skim cepat kaya). Melaburlah secara konsisten kerana sekarang merupakan tempoh yang sesuai untuk membuat pelaburan...insyaAllah akan tiba juga waktu untuk kita menuai hasilnya....sekian. Wassalam

No comments:

Post a Comment

Tujuh Dosa Besar : Keempat - Makan Riba

free counters